Białko

BIAŁKO


Białka (proteiny)- jest to podstawowy budulec naszego organizmu, który dostarczamy wraz z pożywieniem. Są niezbędne do funkcjonowania ludzkiego organizmu.Aby rola białek byłą realizowana prawidłowo, należy dostarczyć w diecie najważniejszych aminokwasów.
Zapotrzebowanie na białka jest różne w zależności od wieku, aktywności fizycznej i masy ciała.
Zapotrzebowanie dla osoby dorosłej:
 - 0,8-1 g na kg masy ciała – dla osoby o małej aktywności fizycznej,
- 1,2 g białka na kg masy ciała – dla osób na diecie odchudzającej, restrykcyjnej etc.,
- 1,5 g na kg masy ciała – dla osób o dużej aktywności fizycznej, uprawiających regularnie sport.
Jeden gram białka dostarcza 4 kcal (kilokalorie).
Nadmierne spożywanie białka:
Nadmiar białka powoduje produkcję związków szkodliwych dla wątroby i nerek. Substancje te mogą doprowadzić do niewydolności obu narządów. Na zbyt dużą podaż białka szczególnie narażone są osoby stosujące dietę proteinową. 

Niedoboru białka :
Typowymi objawami są: anemia,zmiany skórne, osłabienie mięśni, spadek mięśni wypadanie włosów, łamliwość paznokci, apatia oraz spadek odporności organizmu. Niedobór białka jest szczególnie groźny dla dzieci i młodzieży – w skrajnych przypadkach może spowodować zahamowanie wzrostu i inne problemy rozwojowe.  

Białko znajdziemy w:
chude mięsa:
        drób (kurczak, indyk), wołowina, dziczyzna
- chude i tłuste ryby, z naciskiem na te drugie ze względu na kwasy omega-3, owoce morza
- jajka
- nabiał:
       sery twarogowe, kefiry, jogurty 
- odżywka białkowa  






Popularne posty